Es scheint gerade eine sehr gute Zeit für Ein-Mann-Entwickler zu sein. Banished oder das noch erscheinende Stasis zeigen, dass heutzutage mit technischem Know-How, Durchhaltevermögen sowie einer künstlerischen und unternehmerischen Vision faszinierende Werke auf beachtlich hohem Niveau erschaffen werden können. Lifeless Planet, bei Steam als Early Access-Spiel mittlerweile erhältlich und von David Board entwickelt, reiht sich hier perfekt ein. Die Alpha-Version von Lifeless Planet gefiel mir schon in jeder Beziehung, wie hier nachzulesen ist. Das karge, aber wunderschön designte Setting erzeugt ein intensives Gefühl der Einsamkeit, das mag ich, das lässt mich dann als Spieler nicht kalt. Als Exploration-Game mit einem ordentlichen Anteil an Plattformer- und Rätselelementen verlangt es, dass die eine oder andere Gehirnzelle eingeschaltet wird, was heutzutage eher ein Plus und die Ausnahme ist. Wie ein einzelner Entwickler solch ein Mammutprojekt auf diesem hohen Niveau alleine wuppen kann und was an Wissenswertem hinter seinem Baby steckt, verrät David Board bei Lifeless Planet Dialog im Interview.
Lifeless Planet is a huge project for an One-Man-Team. What drives you to develop it on your own and for how long are you working on it?
I’ve been working on the game for more than two years now. I thought the game would be done over a year ago, so this has been challenging. Part of the problem is being a one-man team, as you say, but also I’ve had to split time with client work to keep paying the bills. I’ve also tried to take a little more time to make the game better than I originally planed. I’m very glad to be close to the end of the project. Being able to play through the alpha from beginning to end was a wonderful feeling.
In which genre would you place Lifeless Planet? Is it more an Exploration Game or something like a Puzzle-Plattformer in disguise?
It’s a mix of both. Some levels are more linear with platforming and light puzzles. Other levels are open and emphasize exploration. All of the levels have side areas to explore. The idea is to encourage exploration in the framework of a story-driven narrative. There is always the goal of reaching the next chapter of the story.


The last question is a tricky one: Activision asks you tomorrow to join the Developing Team for Call of Duty: Black Ops 3 in a leading Position. You could feel free to change the direction of the franchise with an enormous Budget. Would you agree to work for them or would you like to develop Lifeless Planet 2?
I’ve been working for myself for many years now, so going back to a day job would be tough. I love the freedom to do things my way and explore ideas and projects that interest me. I want to do more of that, not less, in the future. I don’t think there will be a Lifeless Planet 2 because it wouldn’t fit the story. However, I have several projects I’m really anxious to get started on once this game is done. If I’m feeling that way now (the desire to create new games) in the middle of this very long and overdue project, I think that says a lot about my future desire to create more games in the future.
Wie oben erwähnt, ist die durchweg ordentlich spielbare Beta-Version von Lifeless Planet bei Steam als Early Access für 12,99 € erhältlich.